maandag 10 augustus 2015

Nieuwe uitdaging: (Vegan) Personal Body Plan

Vorige week ben ik gestart met Personal Body Plan. Een online programma waarin voeding, training, gedrag en herstel wordt gecombineerd. Mijn persoonlijke doel is om letterlijk beter in mijn vel te komen zitten. Dit betekent in ieder geval een paar kilo minder en strakker in mijn vel.

Extra uitdaging
Het programma zelf is al best een uitdaging en samen met plantaardig willen eten helemaal...maar niet onmogelijk! De eerste dagen heb ik vooral gekeken naar hoe ik alle macro's binnenkrijg. Macro's zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Deze voedingsstoffen vormen de brandstof voor je lichaam en zijn ook nodig voor de opbouw en onderhoud van spieren, hormonen, organen, enzymen en bloed.

Te weinig eiwitten
Toen ik startte met plantaardig eten werd ik me al snel bewust dat ik veel minder eiwitten binnen kreeg. Nu ik dit ook bijhoud weet ik dat zeker. Daar moest ik dus iets mee. Mijn online lifestyle coach adviseerde me proteïneshakes van het merk Garden of Life. Die heb ik dus aangeschaft en hoewel ik nog niet helemaal blij ben met de structuur van deze shake wanneer ik deze meng met bijvoorbeeld kokosmelk (een beetje zanderig), weet ik in ieder geval hoe ik mijn eiwithoeveelheid omhoog kan krijgen. Gemengd met bijvoorbeeld een banaan schijnt de structuur al veel prettiger te worden. Ik koos de smaak Chocola (niet echt verrassend...). Deze plantaardige (raw) biologische proteïneshake  is o.a. verkrijgbaar bij de Vitaminestore en kost zo rond de €38.




Eerste conclusies
Na een weekje stuntelen met mijn voeding, lijk ik nu in een lekker ritme te komen. Het kost wat tijd om de juiste maaltijden te creëren, maar tegelijkertijd is het ook heel leuk om op ontdekkingsreis te gaan. De eerste kilo is er inmiddels af (en ik zat al heel lang op een plateau!), ik heb geen hongergevoel gehad en eigenlijk voel ik me ondertussen bijzonder goed. De trainingen ervaar ik wel als pittig en af en toe voel ik me echt een groentje in het krachthonk. Maar ook hier merk ik dat er daadwerkelijk iets met mijn lijf gebeurt (los van de spierpijn :-)


Het totale programma duurt minimaal 6 maanden en ik ben erg enthousiast over het begin! Wordt vervolgd....
  

4 opmerkingen:

  1. Goed om te lezen Vanessa! Ik gebruik de shakes en eiwitrepen van MDoubleYou, maar die zijn waarschijnlijk niet vegan. Veel succes en sportplezier de komende maanden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Ik ben erg benieuwd hoe de laatste maanden zijn gegaan! Ik begin in januari met pbp en ik wil ook graag vegan gaan eten. Hoe zijn jouw ervaringen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Wendy, wat goed dat je met PBP begint! Voor mij een hele positieve ervaring. En het is zeker te doen als je vegan eet. Wat ik wel echt de grootste uitdaging blijf vinden zijn toch de eiwitten (ik hoor 130 gram binnen te krijgen op een dag). Ik drink echt extra shakes en eet muesli met extra proteïne, anders kom ik er niet aan. Overigens ken ik ook genoeg vegan sporters die hier helemaal geen moeite mee hebben. Op Facebook bestaat de pagina Vegan Sporters. Ook hier is veel info te vinden! Succes! En mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met me op!

    BeantwoordenVerwijderen