woensdag 28 oktober 2015

Een (te) moeilijke vraag


Als je een minder voor de hand liggende keus maakt in het leven, moet je je best vaak verantwoorden voor die beslissing. Misschien is verantwoorden niet helemaal het juiste woord, maar vragen zijn er zeker. Nog geen 0,5% van de Nederlanders is veganistisch. Daarmee lijkt het me gerechtvaardigd om veganisten deze uitzonderingspositie toe te bedelen. En met deze twijfelachtige eer komen dus ook de vragen. Soms zijn deze simpelweg een beetje dom, of op zijn minst naïef. 'Waarom eet jij geen vlees, dat beest is toch al dood?' Of ' Het is toch onnatuurlijk om geen vlees te eten?' Zo zijn er legio voorbeelden. Nieuwsgierig? Kijk hier dan maar eens naar de biefstuk bullshit bingo van de Vegetarische Slager. 

Weer gezellig aan de runderlapjes?
Toch zijn er (gelukkig) ook vragen die me wel aan het denken zetten. Zoals vorige week, naar aanleiding van een BNR-radio item. De boodschap was helder: Binnen 5 jaar zullen er commerciële toepassingen van kweekvlees zijn. Oftewel vlees dat wordt gekweekt uit de stamcellen van dieren. De reacties zijn uitermate positief. Minder dierenleed, afname van dieren uit de bio-industrie en minder belasting voor het milieu. Chapeau! Toch kwam de voor de hand liggende vraag hierbij voor mij als een ' duveltje uit een doosje'. Want ja, wat zou ik dan doen? Weer gezellig aan de runderlapjes? En serieus...ik weet het antwoord niet.

Een gek gevoel
Ik heb vlees nooit erg lekker gevonden, dus een fervent carnivoor word ik nooit. Tegelijkertijd eet ook ik af en toe met veel plezier de vegan kipstukjes en mis ik af en toe nog steeds de gehaktballen van mijn moeder. Toch bekruipt me een gek gevoel bij deze vraag. Waar zit dat precies in? Gezondheidsafwegingen? Gewenning? Misschien staat het antwoord wel in deze filosofieblog van Marc Davidson.

In zijn conclusie stelt Davidson: 'kweekvlees uit dierlijke stamcellen is een morele stap vooruit ten opzichte van de bio-industrie. Maar de keuze voor dierlijke in plaats van menselijke stamcellen blijft een voorbeeld van ‘utilisme voor dieren en Kantianisme voor mensen’. Wie werkelijk vindt dat ook dieren morele consideratie verdienen is óf bereid een hamburger te eten van menselijke stamcellen óf eet simpelweg een sojaburger.'

Stelling nemen
Ik ben er nog niet uit en heb nog zeker 5 jaar om stelling te nemen. De luxe van de overpeinzing. En zo blijkt maar weer...de meeste vragen zijn niet dom en ook een veganist heeft niet altijd een antwoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten