zondag 4 oktober 2015

Levens redden? Begin vandaag nog!




En nee...dit gaat niet alleen over het redden van dierenlevens. Dit gaat over veel meer. Over het leven van je dierbaren, over jezelf. Eigenlijk over iedereen. De laatste weken heb ik veel documentaires gezien, die mij gesterkt hebben in mijn overtuiging dat het echt allemaal anders moet. Als mensen moeten we andere keuzes gaan maken, willen we onszelf en het leven op aarde een reële en waardevolle kans bieden.

Kop uit het zand 
Mijn primaire motief om van een vegetarisch naar een 100% plantaardig voedingspatroon te gaan was (en is) de wens om geen onderdeel meer te willen zijn van de exploitatie van dieren met al het leed dat daar mee gepaard gaat. De documentaire 'Earthlings' uit 2005 gaat over het houden van dieren en de afhankelijkheid van de mens van dieren voor voedsel, kleding, entertainment en voor experimenten op dieren. Het is geen vrolijke film. Wel een realistische schets van hoe wij mensen met dieren omgaan. Een oprechte waarschuwing dat het tijd is om onze kop uit het zand te halen en compassie met alle levende wezens te hebben.

Belangrijk voor iedereen
Mijn voornaamste reden is weliswaar ongewijzigd, maar door de verdiepingsslag te maken in deze fascinerende ontdekkingsreis, kwam ik erachter dat er zoveel meer belangrijke en urgente redenen zijn om de stap naar plantaardig te maken. Hieronder de aanvullende motieven waarvan ik denk dat iedereen op de hoogte zou moeten zijn!

Gezondheid
In een van mijn eerste blogberichten schreef ik over de docufilm Forks over Knives. Deze maakte behoorlijk wat indruk op me. De documentaire is een vurige pleidooi voor een plantaardig dieet om ziektes te voorkomen en zelfs 'om te keren'. Als voorbeeld wordt de degeneratieve ziekte diabetes type 2 genoemd. In Nederland hebben 9 van de 10 mensen met diabetes dit type. 10 tot 43% van de mensen met diabetes krijgt vervolgens hart- en vaatziekten en 1 op de 10 sterfgevallen aan deze ziekten komt door diabetes (cijfers afkomstig van het Diabetes Fonds). En dit is slechts een van de vele voorbeelden. Iedereen die dus enigszins geïnteresseerd is in de gezondheid van zichzelf en van zijn/haar dierbaren zou wat mij betreft Fork over Knives moeten kijken. Ik ben ervan overtuigd dat het je op zijn minst stof tot nadenken geeft.    

Save the earth
Toen ik dacht dat niets mij aan de vleesindustrie nog kom shockeren, kreeg ik de tip om naar 'Cowspiracy: The Sustainability Secret' te kijken. Een documentaire uit 2014 die de impact van de intensieve veehouderij op het milieu onderzoekt en hoe bekende milieuorganisaties met deze heftige informatie omgaat (niet!). Cowspiracy laat zien dat veeteelt de belangrijkste oorzaak van ontbossing, waterverbruik en vervuiling is. Deze machtige industrie is verantwoordelijk voor meer broeikasgassen dan de transportsector (!), en is de belangrijkste factor van de verwoesting van regenwoud, het uitsterven van diersoorten, habitatverlies, erosie, 'dode zones'  in de oceaan en vrijwel elk ander milieuprobleem. Daar sta je dan met je spaarlampen...Het meest bizarre is vervolgens dat milieuorganisaties niets lijken te doen met deze feiten. De oorzaken hiervan? Macht, geld en angst. Een onthutsende docu dus, die overigens wel een stuk 'lichter' qua beelden is dan Earthlings (op enkele beelden na). De boodschap is overigens wel keihard en tegelijkertijd heel simpel: Save the planet, go vegan.

Conclusie
Hoeveel redenen heeft een mens nodig om zijn/haar voedingspatroon aan te passen? Veranderen is voor velen erg ingewikkeld. De meeste mensen blijven graag in hun comfortzone en hebben het gevoel dat ze te veel moeten opgeven. Maar net als met alle veranderingen is het mogelijk. Een goede motivatie wil daarbij nog weleens helpen. En het redden van levens, van mens en dier, lijkt me een van de beste motieven die er überhaupt kunnen zijn.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten