zaterdag 2 april 2016

Cruelty free?


3 jaar geleden werd cosmetica in heel Europa dierproefvrij. Een belangrijk moment, waar ik als vegetariër en dierenliefhebber lang op had gewacht. Voor die tijd kocht ik vooral producten waarvan ik zeker wist dat ze niet op dieren waren getest. Toch heb ik in het verleden (te) weinig stil gestaan bij het feit dat dierproefvrij niet per definitie betekent dat cosmetische producten ook diervriendelijk zijn. Veel beautyproducten bevatten dierlijke ingrediënten en zijn dus helemaal niet zo 'cruelty free'.

Luizen op mijn lippen?
Ik eet dus bij voorkeur helemaal plantaardig, maar ik smeer wel een roze lipgloss met karmijn (dierlijk pigment dat gewonnen wordt uit luizen) op mijn lippen en gebruik een haarconditioner met Keratine (uit botten, haar en hoeven van dieren). Mmmh...voelt toch niet helemaal 'kloppend'. Werk aan de winkel dus! Eerst maar eens mijn huidige cosmetica onderzoeken...

Balen
Dat valt dus tegen. Best een groot aantal van mijn favoriete spullen bevat dierlijke ingrediënten. En dat is balen. Enerzijds omdat ik het gewoon stom vind dat ik daar nooit zo bij stil heb gestaan, anderzijds omdat ik natuurlijk niet direct goede alternatieven ken. Tegelijkertijd biedt dit ook weer heel veel mogelijkheden tot het ontdekken van nieuwe, diervriendelijke, producten. Dat kan dus zomaar een mooi beautyfeestje worden met het beste excuus ever!

Zo natuurlijk mogelijk
Daarnaast vind ik het ook steeds belangrijker dat de spullen die ik op mijn huid smeer, zo natuurlijk mogelijk zijn. Zo ontdekte ik een paar jaar geleden dat mijn huid slecht reageert op parabenen (irritatie en heel veel jeuk!). Dus mijn keuzes werden al steeds vaker beïnvloed  door de ingrediëntenlijst, waar dus nu nog een selectiecriterium aan is toegevoegd; geen dierlijke toevoegingen meer. 

Reviews en tips
Ik zal jullie regelmatig op de hoogte stellen van mijn bevindingen door reviews te schrijven. Goede tips zijn overigens ook van harte welkom. Wat is nou echt een merk of product wat voldoet aan jouw strenge (cruelty free) eisen en waar je daarnaast vooral heel erg blij van wordt?
      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten