maandag 21 september 2015

6 ideeën over veganisten waarvan mensen denken dat ze waar zijn

Alle veganisten zijn 'Geitenwollen sokken' 

In tegenstelling tot vegetariërs kleeft aan veganisten anno 2015 nog steeds het Geitenwollen Sokken imago. Terecht of niet? Als ik heel eerlijk ben schrik ik nog weleens als ik wat noodzakelijke boodschappen doe bij de plaatselijke biowinkel. Soms lijkt het of ik daar de enige ben met make-up en snorloze bovenlip...Tegelijkertijd zie ik door mijn research juist hoeveel jonge, leuke, knappe, sportieve en creatieve mensen de keuze voor plantaardig hebben gemaakt. Persoonlijk denk ik daarom ook dat het grijze imago inmiddels zwaar achterhaald is en misschien alleen nog van toepassing is op...hoe zal ik het netjes zeggen...de minder (groot)stedelijke maatschappij ;-)

De meeste veganisten zijn ongezonde bleekneusjes

Toegeven..in de tijd dat ik vegetariër werd (25 jaar geleden) kreeg ik al vaak te horen dat ik er voor een vegetariër wel erg gezond uitzag. Waar komt toch dat hardnekkige beeld vandaan dat vegetariërs en vooral ook veganisten ongezonde bleekneusjes zijn?

Toch lijkt het tij wat te keren. ‘Een deel vlees en zuivel vervangen door plantaardig producten is mogelijk gunstig voor de gezondheid van kinderen’. Dit was de voorzichtige eerste zin van een recent artikel van het Voedingscentrum. Uit simulatieonderzoek van het RIVM blijkt namelijk dat kinderen dan minder verzadigd vet en meer vezels binnen krijgen. Terwijl de inname van vitamines en mineralen ongeveer hetzelfde blijft.

Ik zeg hiermee trouwens niet dat alle kinderen direct over moeten op een veganistisch dieet, maar bijzonder is de conclusie wel. Vooral in combinatie met de bevindingen van Dokter Caldwell Esselstyn en Professor (biochemie en voeding) T. Colin Campbell, in beeld gebracht in de documentaire Forks over Knives (zie hier mijn eerdere blogje over deze docu). Natuurlijk denk ik niet dat alle vegans ook automatisch gezond leven. Je kunt prima veganistisch eten, maar alsnog ongezond bezig zijn. Oreokoekjes zijn bijvoorbeeld hartstikke veganistisch, maar gezond...neuh.

Daarnaast is het wel goed je te verdiepen in je voeding. Wat kom je eventueel tekort en hoe vul je dat vervolgens aan? (zie bijvoorbeeld hier mijn ‘strijd’ om het eiwit bij intensief sporten). Toch durf ik de stelling wel aan dat vegetariers en vegans over het algemeen gezonder leven dan de gemiddelde carnivoor.

Veganisten houden niet van lekker eten

Ik ben dol op lekker eten! En dan bedoel ik niet een klein beetje...Als ik te lang slecht eet, word ik zwaar 'grumpy'. Voor mij is eten zintuiglijk genieten. En ja dat kun je ook als veganist. Sterker nog; door plantaardig te gaan eten verdiep je je steeds meer in allerlei voedingsstoffen, nieuwe combinaties en vooral in nieuwe recepten. Voor inspiratie zie mijn eerdere blogs over inspirerende vegan foodbloggers

Vegans vinden dieren belangrijker dan mensen




Voor mij is dierenwelzijn de belangrijkste reden om plantaardig te willen eten. Daarnaast speelt gezondheid een belangrijke rol en ben ik blij met de overige voordelen die veganisme oplevert. Voor andere veganisten kan deze volgorde helemaal anders zijn. Zo zijn er steeds meer mensen die een plantaardig dieet starten omdat dit een belangrijke bijdrage levert aan het terugdringen van honger in de wereld. Daar is dierenwelzijn een secundaire reden. Op de website van de VeganChallenge vindt je de belangrijkste redenen duidelijk op een rijtje gezet.
Uit eten gaan is onmogelijk met veganisten

Er was een tijd dat je als vegetariër standaard een kaassoufflé kreeg voorgeschoteld in een goed restaurant. Gelukkig is dit al jaren niet meer de realiteit en staan er standaard meerdere vega mogelijkheden op de menukaart. Voor veganisme is dit nog wat minder mainstream. Toch blijkt er vaak veel mogelijk te zijn als je het even van tevoren aangeeft. Veel goede chefkoks zien het dan als een uitdaging om iets verrassends te maken.


Vegans dragen slechte en lelijke schoenen

Zelf ben ik nog niet zover om de vegan lifestyle ook in schoenen en kleding terug te laten komen. Verdiepen doe ik me wel. En ja, ik werd ook wat ' nerveus' bij de gedachte voortaan met plompe, niet ademende, plastic schoenen door het leven te moeten. In die zin ben ik een echte schoenenfetisjist met een sterke voorkeur voor prachtige pumps. Zou veganisme het einde van een persoonlijk tijdperk zijn? Gelukkig ben ik er inmiddels achter dat er legio prachtige vegan schoenen (en tassen en riemen) te vinden zijn van topkwaliteit. Ook pumps :-) Zo stuitte ik bijvoorbeeld deze week op de volgende online webshop www.veganchic.com. Je zult begrijpen dat ik erg blij werd van de Women's Vegan Pump afdeling!  
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten